Omval i regionen 15 Maj | Sverigedemokraterna i Tidaholm
Välkommen till SD Tidaholm

Omval i regionen 15 Maj

Som ni säkert vet så har det beslutats om att genomföra ett omval i Västra Götalands region. Detta är en historisk händelse då det är första gången ett så stort omval genomförs i Sverige. Omvalet påverkar ca 1.2 miljoner väljare och 750000 hushåll.

För SD är detta ett ett oerhört viktigt val av flera anledningar. I första hand är det givetvis en chans för oss att stärka våra positioner i regionen och ges en större chans att driva en sverigevänlig politik där.  Idag har vi sju stycken mandat och RF-gruppen består av en skara entusiaster som känner att vi fått ett stimulerande uppdrag i en arena där SD har en roll att fylla och växa i. Vi har de månader vi suttit där varit aktiva och flera av oss har varit upp i talarstolen i olika frågor. Tyvärr är sju mandat för lite för att vi ska ta plats i nämnderna, dit måste vi nå för att få full insyn i det politiska arbetet.

Omvalet är även en viktig styrkedemonstration för partiet i helhet. Idag är vi ett etablerat riksdagsparti som varit väl synligt i debatten, opinionsundersökningarna visar att vi växer och vi har påverkat rikspolitiken. Nu har vi fått en ny chans att visa att vi är att räkna med och nu går vi till val på samma villkor som de andra partierna, väljarna vet att vi är ett parti att räkna med.

Vårt främsta mål i omvalet är att ta plats i de största nämnderna vilket vi behöver 10 mandat för att nå, något som är fullt realistiskt att uppnå. Med fem valkretsar så krävs det ett mandat till i åtminstone tre av valkretsarna och med det stöd vi har idag från våra sympatisörer så tvivlar jag inte på att vi har kapacitet att nå dit och bli en betydande kraft i Västra Götalands regionpolitik. Men marginalerna är små och som vanligt kommer det inte att ske av sig själv. Varje enstaka röst har betydelse i det här valet, därför är det ett måste att alla gör sitt bästa för att sprida ordet om vikten av ett starkt SD i regionen. Vi har nu framför oss några hektiska veckor där vi i regiongruppen och andra aktiva åter igen måste arbeta för att övertyga gamla väljare att ge oss förnyat förtroende och locka till oss nya väljare som vill ha en politik där svenskarna kommer i första hand.

Regionpolitiken är ju tyvärr lite bortglömd då den ständigt hamnar i skuggan av rikspolitiken. Den är dock viktig då den till stor del handlar om sjukvården, en del av samhället som alla kommer i kontakt med och påverkas av. En modern och välfungerande sjukvård är ett fundament i ett välfärdssamhälle och för att den ska fungera så krävs det en sund politik bakom maskineriet där ekonomiska överväganden och resursprioriteringar vägleds av svenska folkets krav och behov och har en vetenskaplig förankring. Pengar är en begränsad resurs och sjukvård är dyrt och krävande, SD är det enda partiet som självklart anser att individer som illegalt befinner sig i landet inte ska värderas högre i prioriteringen än vårt eget folk. Det är sanslöst att vi ens ska behöva ha den här diskussionen dagens Sverige!

Att det nu blir ett omval i regionen är därför väldigt intressant då det för en gångs skull kommer att fokuseras på regionfrågorna. Samtliga partier kommer att granskas, väljarna kommer att få insikt i vad partierna står för. Vi tror att Sverigedemokraternas politik mer än väl kommer att hålla för den granskningen och att väljarna kommer att se att de gamla partierna inte längre ser till svenska folkets bästa i sjukvårdsfrågor.

Som Skaraborgare så tycker jag det vore fantastiskt roligt om Skaraborg kunde få två mandat och dessutom bli den valkrets med bästa Sd-resultatet inom Västra Götland! För att detta ska hända så måste vi gå från 4.25% i senaste valet till ca 6.5% i kommande omval.

För mer regionsgruppen och vår verksamhet i Västra Götaland

Mattias Axner, Skövde

href=”mailto:Mattias.axner@sverigedemokraterna.se”>Mattias.axner@sverigedemokraterna.se

Ledamot i regionfullmäktige, Första namn för SD till Skaraborgs valkrets